Ένας οδηγός, βήμα προς βήμα για το σχεδιασμό και τη δημιουργία περιεχομένου με έμφαση στην εμπειρία χρήστη:

  • Σε αυτό το κείμενο θα δώσουμε έμφαση στις παρακάτω ενότητες:
  • Εισαγωγή στη βελτίωση του UX μέσω ελκυστικού περιεχομένου
  • Σχεδιασμός του περιεχομένου σας
  • Δημιουργία του περιεχομένου σας
  • Αξιολόγηση 

Εισαγωγή στη βελτίωση του UX, μέσω ελκυστικού περιεχομένου.

Το περιεχόμενο είναι αναμφισβήτητα η πιο σημαντική και πιο δύσκολη πτυχή στην δομή οποιουδήποτε site. Είναι συχνά μια κουραστική, προκλητική δουλειά για την οποία κανείς δεν έχει χρόνο και συχνά μένει πίσω χωρίς να δουλευτεί γιατί θεωρούμε ότι άλλες εργασίες είναι πιο σημαντικές.

Ενώ ένας καλός σχεδιασμός, με καθαρό και αποτελεσματικό κώδικα είναι απαραίτητος για την ομαλή λειτουργία του site σας, κανένα από αυτά τα στοιχεία δεν είναι αυτό που θα προσελκύσει τους χρήστες τόσο, όσο ένα ελκυστικό περιεχόμενο. Αυτό που προσελκύει τους χρήστες σε οποιονδήποτε site και σε κάθε site, είναι η ποιότητα των διαθέσιμων πληροφοριών και το πόσο εύκολη είναι η πρόσβαση σε αυτές.

Οι χρήστες θέλουν να βρίσκουν τις απαντήσεις τους γρήγορα, ώστε να μπορούν να προχωρήσουν και να πάρουν αυτό που αναζητούν. Αυτό είναι η σωστή εμπειρία χρήστη (user experience UX). Κάθε site υπάρχει για να λύνει το πρόβλημα ενός χρήστη και οι καλύτεροι παρέχουν σαφείς απαντήσεις στους χρήστες επιδεικνύοντας, εξειδίκευση, πρόσβαση και εμπιστοσύνη. Σε αυτό το κείμενο, παρέχουμε έναν οδηγό βήμα προς βήμα για το σχεδιασμό και τη δημιουργία περιεχομένου με έμφαση στην εμπειρία χρήστη.

Σχεδιασμός του περιεχομένου σας

Το ελκυστικό περιεχόμενο δεν είναι μόνο λέξεις σε μια σελίδα, είναι αυτό που καθοδηγεί την περιήγηση που θα πραγματοποιήσει ο χρήστης σας, για να βρει τις απαντήσεις του και να αλληλοεπιδράσει .

Ο σχεδιασμός του περιεχομένου σας και η δημιουργία μιας στρατηγικής θα σας εξοικονομήσει χρόνο και θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλυτέρα  την περιήγηση του χρήστη, να βελτιώσετε την εμπειρία του και να αποκτήσετε ένα θετικό πρόσημο στην επιχείρηση σας. Για να δουλέψετε σωστά την στρατηγική σας, θα πρέπει να λάβετε υπόψιν σας τα παρακάτω σημεία:

Προσδιορίστε το κοινό σας

Είναι επιχείρηση ή άτομο; Πόσο χρονών είναι? Ποια είναι η διαδικτυακή τους συμπεριφορά; Το κάθε κοινό αντιδρά διαφορετικά ανά περιεχόμενο. Ένας 20χρονος φοιτητής χρησιμοποιεί τελείως διαφορετική ορολογία και γλώσσα από αυτή θα χρησιμοποιήσει  ένας 35χρονος διευθυντής μάρκετινγκ.

Δημιουργήστε πρόσωπα για τους διαφορετικούς τύπους χρηστών που μπορεί να έχετε, για να εστιάσετε κατά τη δημιουργία του περιεχομένου σας. Στη συνέχεια, μπορείτε να αρχίσετε να σχεδιάζετε πώς να απαντήσετε καλύτερα στα προβλήματα της χρήσης σας που προκύπτουν και πως θα λύσετε αυτά. 

Προσδιορίστε την ερώτηση που πρέπει να απαντήσετε

Τώρα το κοινό σας έχει προσδιοριστεί, ξεκινήστε να σκέφτεστε τι θα ήταν αυτό που θα έψαχναν και θα σας ρωτούσαν. Αντί να σκέφτεστε τι μήνυμα πρέπει να στείλετε, σκεφτείτε την ερώτηση που προσπαθεί να απαντήσει ο χρήστης σας και δομήστε το περιεχόμενό σας γύρω από αυτό. Ψάχνουν να κάνουν μια αγορά; Ψάχνουν για πληροφορίες; Συστάσεις;
Όταν δομείτε το περιεχόμενό σας γύρω από αυτό που αναζητά ο χρήστης σας, αντί για αυτό που θέλει να πει η επιχείρησή σας, βελτιώνετε την εμπειρία του δείχνοντας του ότι κατανοείτε τις ανάγκες του, παρέχοντας πιο συγκεκριμένες πληροφορίες, χτίζοντας εμπιστοσύνη και επιδεικνύοντας τεχνογνωσία.

Γλώσσα, τόνος και προσωπικότητα 

Η γλώσσα που χρησιμοποιείτε όταν δημιουργείτε το περιεχόμενό σας θα πρέπει να ταιριάζει με αυτήν του κοινού σας, αλλά να συνάδει ταυτόχρονα και με τη φωνή της επωνυμίας σας. Η χρήση λέξεων και γραφής με το στυλ που ανταποκρίνεται στο κοινό σας θα βοηθήσει στο να δημιουργήστε με σχέση εμπιστοσύνης.

Σκεφτείτε επίσης το ύφος και τον τόνο της φωνής που θα χρησιμοποιήσετε και τη συναισθηματική συμπεριφορά που μπορεί να προκαλέσετε στο κοινό σας. Εάν προσφέρετε υπηρεσίες σε επιχειρήσεις, πιθανότατα ο καταλληλότερος τόνος να είναι ένας επαγγελματικός τόνος με επίσημη γραφή και μεγαλύτερες προτάσεις. Αντίθετα, εάν απευθύνεστε σε γονείς μικρών παιδιών, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν πιο φιλικό τόνο, με πιο σύντομες λέξεις και προτάσεις.

Λέξεις-κλειδιά και φράσεις 

Πριν ξεκινήσετε να δημιουργείτε το περιεχόμενό σας, αφιερώστε λίγο χρόνο για να ερευνήσετε τις λέξεις-κλειδιά και τις φράσεις που είναι πιθανό να χρησιμοποιήσει το κοινό σας. Αυτές οι λέξεις μπορεί να είναι πολύ συγκεκριμένες για το κοινό, επομένως αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να ‘’μπείτε’’ στο μυαλό του χρήστη σας και να προσδιορίσετε ποιες λέξεις θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν.

Οι λέξεις-κλειδιά διαφέρουν πάρα πολύ μεταξύ των ηλικιακών ομάδων και μπορεί να σας εκπλήξει το αποτέλεσμα. Παράδειγμα, ένας 45χρονος που παίζει ένα quiz, μπορεί να ρωτήσει «Ποιος είναι ο καλύτερος ποδοσφαιριστής;», ενώ μια δημοφιλής φράση που χρησιμοποιείται από παιδιά ηλικίας 12-16 ετών θα ήταν «Ποιος είναι ο Θεός της μπάλας».

Χρησιμοποιώντας τις λέξεις-κλειδιά που έχουν απήχηση στο κοινό σας, θα σας βοηθήσει στις μηχανές αναζήτησης, να δημιουργήσετε καλύτερη κατάταξη ώστε να βρείτε τον κατάλληλο χρήστη. Επίσης, αυτή η διαδικασία, σας βοηθάει στο χτίσετε εμπιστοσύνη με το κοινό σας επιδεικνύοντας την εμπειρία και την κυριαρχία σας στο θέμα. Υπάρχουν πολλά δωρεάν εργαλεία έρευνας λέξεων-κλειδιών που μπορούν να σας βοηθήσουν, αλλά η αναζήτηση της Google είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για να ξεκινήσετε.

Δημιουργία του περιεχομένου σας

Τώρα έχετε ένα πλάνο για το περιεχόμενό σας, μπορείτε να ξεκινήσετε να το δημιουργείτε. Ενώ βρίσκεστε σε αυτήν τη διαδικασία, έχετε κατά νου ότι θέλετε να διευκολύνετε τον χρήστη σας, να βρει τις πληροφορίες που χρειάζεται.

Διατηρήστε το προσβάσιμο

Ο τρόπος που μορφοποιείται η σελίδα σας μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην προσβασιμότητα. Τα χρώματα, η αντίθεση, η τυπογραφία και η γενική δομή της σελίδας που χρησιμοποιείτε είναι στοιχεία που βοηθούν τον χρήστη. Διαχωρίστε το περιεχόμενό σας με σαφείς επικεφαλίδες και χρησιμοποιήστε ετικέτες (tags) για βελτιωμένη πλοήγηση σε κινητά. Οι ετικέτες επιτρέπουν στους χρήστες να μεταβούν σε ενότητες περιεχομένου που τους ενδιαφέρει χωρίς να χρειάζεται να κάνουν κύλιση σε όλη την σελίδα.

Κατά γενικό κανόνα, όταν μια μέση πρόταση απαρτίζεται από 14 λέξεις περίπου, οι αναγνώστες κατανοούν περισσότερο από το 90% αυτού που διαβάζουν. Όσο πιο απλή και καθημερινή μορφή έχει το κείμενο σας  τόσο πιο σύντομη θα πρέπει να είναι η μέση πρόταση σας ενώ ένα να πιο σύνθετο περιεχόμενο μπορεί να απαιτεί μεγαλύτερες προτάσεις.  Όπου είναι δυνατόν, χρησιμοποιήστε απλούστερη γλώσσα εκτός, αν το κοινό και το αντικείμενο σας απαιτεί κάτι διαφορετικό.

Βελτιστοποίηση Δράσης (Call-to-action)

Μέχρι στιγμής έχουμε επικεντρωθεί στο πώς να παρέχετε αυτό που χρειάζεται ο χρήστης, τώρα μπορούμε να επικεντρωθούμε στη δράση που επιθυμείτε να κάνει. Στόχος σας μπορεί να είναι ο χρήστης να προχωρήσει σε μια αγορά, να συμπληρώσει μια φόρμα ή να κάνει κλικ σε ένα κουμπί, είναι σημαντικό να του παρέχετε αυτή τη διαδικασία εύκολα. Η παρότρυνση για δράση (Call-to-action (CTA)) στο περιεχόμενό σας, διευκολύνει τον χρήστη να συνεχίσει την πλοήγηση μαζί σας. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένας σύνδεσμος (link) μέσα στο κείμενο, μια τοποθετημένη φόρμα επικοινωνίας ή ένα κουμπί που να τον μεταφέρει σε άλλη σελίδα. Τα call to actions  θα πρέπει να είναι ευδιάκριτα και σχετικά με το περιεχόμενο που εμφανίζεται και την ενέργεια που θέλετε να κάνει ο χρήστης.

Σκεφτείτε το μέσο

Είναι το κείμενο  ο καλύτερος τρόπος για να μεταφέρετε το μήνυμά σας; Υπάρχουν χιλιάδες διαφορετικοί τρόποι εμφάνισης πληροφοριών και ενώ το κείμενο μπορεί να φαίνεται το πιο προφανές, ο συνδυασμός του με άλλα μέσα μπορεί την εμπειρία του χρήστη.

Εάν πρέπει να μεταφέρετε δεδομένα, σκεφτείτε μήπως θα ήταν καλύτερο μέσο ένα διάγραμμα ή κάποιο γραφικό. Εάν συζητάτε τοποθεσίες, προσθέστε έναν χάρτη για οπτική αναφορά. Οι εικόνες γραφημάτων επίσης είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αναλύσετε πληροφορίες που θα κατανοήσει και θα αφομοιώσει καλύτερα ο χρήστης. Όσο πιο ευχάριστες και ευκολότερα προσβάσιμες είναι οι πληροφορίες, τόσο πιο πιθανό είναι ο χρήστης να προβεί στην ενέργεια που θέλετε να κάνει.

Link με σχετικές πληροφορίες

Όπου χρειάζεται, προσθέστε εσωτερικούς και εξωτερικούς συνδέσμους στο περιεχόμενό σας. Τα links με άλλες σχετικές σελίδες είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να κρατήσετε τους χρήστες αφοσιωμένους, να χτίσετε εμπιστοσύνη και να τους παρέχετε πρόσθετες, σημαντικές πληροφορίες. Αυτό θα βοηθήσει επίσης με το SEO (βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης). 

Συνδυασμός όλων

Το έχετε σχεδιάσει, αποφασίσατε πώς θέλετε να το εμφανίσετε και ξέρετε ποια ενέργεια θέλετε να αλληλοεπιδράσει ο χρήστης. το μόνο που μένει να κάνετε είναι να τα συνδυάσετε όλα. 
Επιλέξτε  έναν τίτλο που θα τραβήξει την προσοχή και θα είναι το πρώτο πράγμα που θα δει ο χρήστης σας. Οι περισσότεροι άνθρωποι διαβάζουν τον τίτλο χωρίς να προχωρήσουν στο υπόλοιπο κείμενο.

Διατηρήστε τις πληροφορίες σας σαφείς και συνοπτικές και στοχεύστε να συμπεριλάβετε τουλάχιστον 300 σχετικές  λέξεις και εμπλουτίστε το περιεχόμενο σας με λέξεις-κλειδιά,

Μορφοποιείστε το κείμενο σας με χρώματα γραμματοσειρές και διαχωρίστε το με τίτλους. Διατηρήστε τα οπτικά ερεθίσματα σε μια καλή μορφοποίηση, συμπεριλαμβανομένων εικόνων ή άλλων μέσων και χρησιμοποιήστε CTA για να ενθαρρύνετε τους χρήστες να αναλάβουν εύκολα δράση. 

Αξιολόγηση.

Κάθε φορά που δημιοργείτε ένα περιεχόμενο, θα πρέπει να του δώσετε την ευκαιρία να αξιολογήσετε τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες σας αλληλεπιδρούν με αυτό για να κάνετε τις απαραίτητες βελτιώσεις.

Ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για αυτήν την αξιολόγηση είναι το Google Analytics, το οποίο περιλαμβάνει την παρακολούθηση πλοήγησης,  τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενό σας, καθώς και την επισκεψιμότητα σας

Μπορείτε επίσης να πειραματιστείτε με το τεστ A/B. Το τεστ A/B αποτελείται από τη δημιουργία δύο τμημάτων περιεχομένου που προσφέρουν τις ίδιες πληροφορίες, αλλα εμφανίζονται με διαφορετικούς τρόπους. Αυτός μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αναλύσετε πώς οι χρήστες σας προτιμούν να λαμβάνουν τα δεδομένα και να αλληλοεπιδρούν με τα CTA σας.